Sushi je tradičním japonským jídlem s tisíciletou historií

První zprávy a jeho rozšíření pocházejí ze 7. století, kdy byla v Asii vlivem buddhismu zakázána konzumace masa, neboť pro přípravu sushi se běžně užívá ryb.Během své dlouhé historie si každá část Japonská vytvořila místní speciality, což je skvělé pro dnešní dobu. Některé z receptů si udržely svou podobu, jině byly upraveny pro uspokojení moderní civilizace. Jen málokdo ví, že sushi v doslovném překladu znamená kyselá rýže.

SUSHI A ZDRAVÍ

Sushi se připravuje ze syrových ryb, krevet, chobotnic, sépií, zeleniny a hub. Také lze použít mnoho dalších surovin, jako například avokádo, okurku, listový špenát, ředkev, dýni, bambus, vejce apod. Sushi zajišťuje bohatý zdroj mastných kyselin, jódu, proteinů a minerálů. Syrové rybí maso a plody moře jsou nabité vitaminy a minerály, například vitaminem B12, A, D, jódem, fosforem, vápníkem a také dostatečným množstvím kvalitních bílkovin. V některých rybách je hodně omega-3 nenasycených mastných kyselin(NMK), které působí preventivně proti mozkové mrtvici, infarktu a dalším nemocem oběhového systému. I když ryby a mořské plody jsou ve vařeném stavu také bohatým zdrojem výše uvedených mikroživin, dietologové uvádějí, že až 30% všech omega-3 NMK se ztratí při kuchyňské úpravě právě vařením. Prostě těkavé oleje se vypaří, takže máme dost dobrý důvod k tomu, abychom jedli syrové rybí maso. A proč ne například ve formě sushi?

HLAVNÍ SUROVINA SUSHI RÝŽE

Většina lidí si pod pojmem sushi představí zejména syrové rybí maso s rýží, ale tento pokrm je především vařená rýže spojená speciální octovou omáčkou (sushi su) připravenou k tomuto účelu. Sushi se vyrábí z rýže nishiki, která se uvaří a ještě teplá se smíchá s omáčkou sushi su.

JAPONSKÁ SUSHI RÝŽE

Japonská sushi rýže nishiki obsahuje balastní látky. Balastní látky jsou látky, které tělo nepříjmá a v nezměněné formě je vylučuje střevem. Přesto však mají důležitou úlohu v trávení. Balastní látky jsou označované též jako vláknina. 200 gramů rýže obsahuje pouze 1 gram tuku!

Sushi a mořské ryby

Mořské ryby patří k nejzdravějším pokrmům vůbec. Jsou zdrojem velmi kvalitních bílkovin, jódu a dalších výše uvedených mikroživin. Tuky z mořských ryb snižují celoživotně riziko vysoké hladiny cholesterolu v krvi, které při nadměrné koncentraci způsobují mozkovou mrtvici a další onemocnění srdce a cév. K přípravě sushi se používá mnoho druhů mořských ryb a živočichů, jako například: losos, tuňák, makrela, máslová ryba, sardinky, tilápie, krevety, chobotnice, sépie, mořský vlk a mnoho dalších.

Sushi a mořské řady

Nejznámější druhy mořské řasy k přípravě sushi jsou Wakame, Nori, Kombu, a Hijiki, které jsou u nás již dostupné. Mořská řasa uchovává mládí a zdraví! Polysacharidy obsažené v řasách snižují krevní tlak působí protizánětlivě. Dále obsahují životně důležité minerály a také vitamín C.

Fotogalerie

První strana 1

Další články:

Rezervujte si stůl: +420 728 494 270

Online rezervace
zavřít

Kontaktujte nás